Waldorfski vrtec v stiku z naravo - ob reki, v bližini domačih živali, med ljudmi






PREDSTAVITEV DELA V WALDORFSKEM VRTCU 

Waldorfski vrtec Zlata ptica deluje po načelih waldorfske pedagogike, ki jo je začel razvijati Rudolf Steiner. Antropozofija ali duhovna znanost (gr. ánthropos = človek, sofía = modrost) izhaja iz natančnega opazovanja človekovega razvoja, ki ga je Steiner razdelil na 7-letna obdobja, pri čemer je vsako obdobje zaznamovano s čisto posebno nalogo. Vsak si želi, da bi bil otrok zdrav, vendar pa vemo, da pri tem ne mislimo samo na telesno zdravje. Otrokovo zdravje je vedno trojno: negovati moramo njegov fizični, pa tudi duševni in duhovni razvoj. Želimo si, da bi v vsej moči razvil vse svoje darove in nagnjenja in kot odrasel človek na vseh področjih zaživel svobodno, odgovorno in ustvarjalno življenje.


TRI GLAVNA NAČELA WALDORFSKE PEDAGOGIKE

·          Vzor in posnemanje
V prvih sedmih letih potrebuje otrok varnost in ljubezen. Ob sebi mora imeti odraslo osebo, ki mu je dober vzor in je vredna, da jo otrok posnema. Vzgojiteljice zato vedno opravljamo smiselno in otroku pregledno delo. Večkrat tudi z namenom, da se nam otrok pridruži.
·          Ritem in ponavljajoče se dejavnosti
Poseben poudarek dajemo nespremenljivemu ritmu in ponavljanju. Če otrok ve, kaj ga čaka, bo v sebi ustvari občutek varnosti. Ne bo spraševal in ugibal, kaj sledi, pač pa bo vse svoje sile usmeril v tukaj in zdaj.
·          Ustvarjalna igra (prosta igra)
Glede na to, da je proste igre - brez vnaprejšnje zamisli odraslih – v današnjem svetu čedalje manj, smo waldorfski vzgojitelji varuhi te otrokove temeljne dejavnosti. Preko igre se otrokov notranji svet povezuje z zunanjim svetom, otrok se nauči izražati svoja občutja, sklepa zavezništva, z vrstniki se uči določati skupna pravila. Otrok s pomočjo nedefiniranih igrač krepi svojo domišljijo, se vživlja v različne vloge ... Igra otroka vodi k samoiniciativnemu delovanju, mu dopušča svobodo samostojnega odločanja in mu s tem krepi dobro samopodobo, vendar pa ga tudi uči sklepanja kompromisov, odrekanja in sprejemanja odgovornosti.




»OTROK SE UČI IZ ŽIVLJENJA ZA ŽIVLJENJE«  (Freya Jaffke)

Otrok si o svetu, v katerem živi, ustvarja sliko. Ta slika je sprva manjša, preprosta, vendar skupaj z njim raste in vanjo se vrisujejo vedno lepše podrobnosti. Za zdrav razvoj celotnega organizma je izjemno pomembno, da je v prvih sedmih letih njegovo doživetje sveta čim bolj celostno, pozitivno, polno topline in razumevanja. Zato otroke varujemo pred prezgodnjim t. i. enciklopedičnim učenjem. Verjamemo, da se največ in najpomembnejših stvari naučijo z zgledom in z njihovo čudovito močjo posnemanja. Zato otroka varujemo zlasti pred škodljivim vplivom medijev, ki so zanj prehitri in jih - čeprav se trudi - težko ponotranji. V njegov svet vnašajo zmedo, nepotrebna vprašanja in večkrat tudi občutek negotovosti. Držimo se pravila: »Vse ob svojem času«. Če bo najprej poslušal in izkusil preprosto petje, bo nekoč sam razumel, kako nastane pesem, tudi če je posneta na ploščo.
Zgodnje otroštvo je dragoceno obdobje, v katerem se zgradijo temelji poznejšega zdravja. Otrok ima pravico, da to obdobje v polni meri doživi, izkusi in izživi. Zakaj bi ga že tako zgodaj silili, da se prilagodi svetu odraslih?

 

VRTEC IN NJEGOVA OKOLICA
Vrtec se nahaja v obnovljenih prostorih nekdanje osnovne šole na koncu ene najlepših vipavskih vasi Ustje, kjer življenje še vedno poteka v tesnem stiku z naravo. Obdajajo nas kmetije, ki jih redno obiskujemo; polja, kjer opazujemo delo kmeta v vseh letnih časih; pašniki, kjer otroci lahko sami krmijo koze in ovčke. Naše sprehode vedno obogati zelena barva reke Vipave.
V naši hišici skušamo pričarati prijetno, toplo in umirjeno vzdušje. Vzgojiteljici s svojim prijaznim, vendar doslednim in odločnim ravnanjem skrbita za stalen ritem, omogočata dovolj časa za igro in s tem pomagata, da se otrok razvija zdravo in harmonično na vseh področjih.



Igralnico krasijo nežne marelične barve in organske, zaobljene oblike. Skušamo posnemati dom družine z veliko otroki in njegovo domačnost. Zato je v igralnici tudi kuhinja, kjer vzgojitelj pripravlja hrano, čaj, pomiva posodo … V svojem delovnem kotičku šiva, plete, krasi, rezbari ... obenem pa zavestno spremlja dogajanje otrok v igri. Vzgojiteljičino delo mora biti tako, da se ji otroci po želji lahko kadar koli pridružijo. S tem daje zgled, uči brez besed in daje možnost otroku, da spozna veselje do dela.




Igrače so izključno iz naravnih materialov: volna, les, svila, bombaž, kamen, kovina ... Otrok na ta način izkuša različne materiale in s tem ostri svoje senzorične sposobnosti. Po navadi jih izdela, oblikuje, najde vzgojitelj sam, velikokrat mu pri tem pomagajo starši.




OTROKOVO ŽIVLJENJE V VRTCU


Prosta dejavnost

Prihod v vrtec, prosta igra, vzgojiteljica pripravlja zajtrk, otroci prostovoljno pomagajo.

Vodena dejavnost

Jutranji pozdrav, zajtrk

Prosta dejavnost

Prosta igra

Vodena dejavnost

Rajanje, pospravljanje igralnice, umetniška dejavnost

Prosta dejavnost

Delo in igra na vrtu, malica

Vodena dejavnost
Lutkovna pravljica

Prosta dejavnost

Po kosilu počitek, popoldanska malica in prosta igra do odhoda domov



Rajanje
Rajanje je usmerjena dejavnost v krogu, ki jo pripravi in vodi vzgojiteljica sama, otroci pa jo pri tem posnemajo. Vsebina se povezuje z dogajanjem v posameznem letnem času (praznikom) ali s primerno pravljico. Z izbranim besedilom se govor, petje in gibanje telesa povežejo v celoto. Otrokom tako ponudimo možnost celovitega doživljanja jezika na umetniški način. Rajanje je hkrati govorno-glasbeno-gibalna vzgoja, pri kateri se otrok vživlja v dejavnosti ljudi, ki jih opravljamo v določenem letnem času. Rajamo vsak dan, cel mesec, kar pripomore k intenzivnejšemu vživljanju v vsebino ter krepi voljo.

Prstne igre
Vodi jih vzgojiteljica in jih izvaja s celo skupino, z manjšo skupino ali samo s posameznim otrokom. Kratki ritmični verzi, ki jih spremljajo gibi prstov, ustvarijo intimno, zaupanja polno vzdušje, obenem pa razvijajo drobne motorične in jezikovne spretnosti. Razvijajo občutek za ritem, rimo in diferenciacijo govora.

Umetniške dejavnosti
Umetniško dejavnost izvajamo vsak dan. Otroci imajo na voljo primeren material in okolje, v katerem lahko ustvarjajo po lastnih željah, predstavah in zmožnostih. Ob razvijanju spretnosti, odkrivanju vedno novih možnosti z enakim materialom, razvijajo tudi občutljivost za dojemanje sveta.



ponedeljek
slikanje z mineralnimi akvarelnimi barvami v tehniki "mokro na mokro"
torek
oblikovanje iz čebeljega voska
sreda
peka kruha

četrtek

risanje z voščenimi bloki

petek
ustvarjanje slik iz nepredene volne







Bivanje na vrtu
Zunaj se igramo vsak dan, tudi če dežuje - takrat v pelerinah in vodotesnih oblačilih.

Pravljice, zgodbe in lutkovne igrice
Tudi pravljice, zgodbe in lutkovne igrice so izbrane tako, da ustrezajo razpoloženju letnega časa. Otrokovo pojmovanje oz. doživljanje sveta je drugačno od odraslega, ker je zavest bolj slikovita. Pravljice, zgodbe, lutkovne igrice s svojimi slikami posredujejo otroku podobe in doživetja duševno-duhovnih procesov, kot so osamosvajanje, opogumljanje, radodarnost do drugih. Vzgojiteljica pravljico pripoveduje najmanj tri tedne, tako da lahko otroci vsebino podoživijo, se z njo povežejo ter si ob ponavljanju krepijo voljo in sposobnost koncentracije.


 
PRAZNOVANJE PRAZNIKOV
Dejavnosti v vrtcu so večinoma usmerjene pripravo praznovanj, saj je pričakovanje praznika za otroka nekaj najlepšega. V veselem in delovnem vzdušju urejamo igralnico, mizico letnih časov, z otroki izvajamo dejavnosti, ki krepijo občutek sprememb v naravi. Prav tako se temu prilagodijo tudi rajanje, prstne igrice in pravljice.

Jesen
Zima
Pomlad
Poletje
Dan zahvale ob žetvi ali Mihaelovo

Adventni vrtiček
Velika noč
Šentjanževo in kresovanje na Janezovo
Sveti Martin ali Praznik svetilk

Sveti Miklavž

Binkošti


Božič



Pustovanje




Rojstni dan
Poseben praznik za vsakega otroka je rojstni dan. S pesmijo in posebno pravljico, ki orisuje njegovo življenjsko pot - v njej nastopa junak z njegovim imenom - ga skupaj z njegovimi starši pospremimo k praznovanju. Spečemo mu torto, vzgojitelj zanj izdela darilo, sam pa si za tisti dan izbere prijatelja, ki sme z njim nositi praznično oblačilo.



Prehrana
Prehrana je brezmesna in vsebuje kvalitetna živila, kot so polnovredna žita, zelenjava, sadje, mleko in mlečni izdelki ter jajca. Otrokom so zagotovljeni štirje obroki: zajtrk, sadni prigrizek, kosilo in popoldanska malica. V okviru možnosti zagotavljamo hrano, ki je ekološko/biološko pridelana. Tedenski jedilnik zajtrka:
• ponedeljek: riževa kaša s sadjem
• torek: ješprenova kaša s sadjem oz. polenta
• sreda: prosena kaša s sadjem
• četrtek: rženi kruh, ki so ga otroci spekli v sredo oz. domača marmelada (lahko tudi s pirinim kruhom)
• petek: ovsena kaša s sadjem
Vsako jutro skuhamo čaj, ki ga je vzgojiteljica Urška vzgojila ali nabrala in posušila sama. Sadje za sadne malice kupujemo pri okoliških ekoloških kmetih, tudi kruh, ki ga pečejo naši starši, je vedno polnovreden in ekološki.