PREDSTAVITEV DELA V WALDORFSKEM VRTCU
Waldorfski vrtec Zlata ptica deluje po
načelih waldorfske pedagogike, ki jo je začel razvijati Rudolf Steiner.
Antropozofija ali duhovna znanost (gr. ánthropos = človek, sofía
= modrost) izhaja iz natančnega opazovanja človekovega razvoja, ki ga je
Steiner razdelil na 7-letna obdobja, pri čemer je vsako obdobje zaznamovano s
čisto posebno nalogo. Vsak si želi, da bi bil otrok zdrav, vendar pa vemo, da
pri tem ne mislimo samo na telesno zdravje. Otrokovo zdravje je vedno trojno:
negovati moramo njegov fizični, pa tudi duševni in duhovni razvoj. Želimo si,
da bi v vsej moči razvil vse svoje darove in nagnjenja in kot odrasel človek na
vseh področjih zaživel svobodno, odgovorno in ustvarjalno življenje.
TRI GLAVNA NAČELA WALDORFSKE PEDAGOGIKE
·
Vzor in posnemanje
V prvih sedmih letih potrebuje otrok
varnost in ljubezen. Ob sebi mora imeti odraslo osebo, ki mu je dober vzor in
je vredna, da jo otrok posnema. Vzgojiteljice zato vedno opravljamo smiselno in
otroku pregledno delo. Večkrat tudi z namenom, da se nam otrok pridruži.
·
Ritem in ponavljajoče se dejavnosti
Poseben poudarek dajemo nespremenljivemu
ritmu in ponavljanju. Če otrok ve, kaj ga čaka, bo v sebi ustvari občutek
varnosti. Ne bo spraševal in ugibal, kaj sledi, pač pa bo vse svoje sile
usmeril v tukaj in zdaj.
·
Ustvarjalna igra (prosta igra)
Glede na to, da je proste igre - brez
vnaprejšnje zamisli odraslih – v današnjem svetu čedalje manj, smo waldorfski
vzgojitelji varuhi te otrokove temeljne dejavnosti. Preko igre se otrokov
notranji svet povezuje z zunanjim svetom, otrok se nauči izražati svoja
občutja, sklepa zavezništva, z vrstniki se uči določati skupna pravila. Otrok s
pomočjo nedefiniranih igrač krepi svojo domišljijo, se vživlja v različne vloge
... Igra otroka vodi k samoiniciativnemu delovanju, mu dopušča svobodo
samostojnega odločanja in mu s tem krepi dobro samopodobo, vendar pa ga tudi
uči sklepanja kompromisov, odrekanja in sprejemanja odgovornosti.
»OTROK SE UČI IZ ŽIVLJENJA ZA ŽIVLJENJE«
(Freya Jaffke)
Otrok si o svetu, v katerem živi, ustvarja
sliko. Ta slika je sprva manjša, preprosta, vendar skupaj z njim raste in vanjo
se vrisujejo vedno lepše podrobnosti. Za zdrav razvoj celotnega organizma je
izjemno pomembno, da je v prvih sedmih letih njegovo doživetje sveta čim bolj
celostno, pozitivno, polno topline in razumevanja. Zato otroke varujemo pred
prezgodnjim t. i. enciklopedičnim učenjem. Verjamemo, da se največ in
najpomembnejših stvari naučijo z zgledom in z njihovo čudovito močjo
posnemanja. Zato otroka varujemo zlasti pred škodljivim vplivom medijev, ki so
zanj prehitri in jih - čeprav se trudi - težko ponotranji. V njegov svet
vnašajo zmedo, nepotrebna vprašanja in večkrat tudi občutek negotovosti. Držimo
se pravila: »Vse ob svojem času«. Če bo najprej poslušal in izkusil preprosto
petje, bo nekoč sam razumel, kako nastane pesem, tudi če je posneta na ploščo.
Zgodnje otroštvo je dragoceno obdobje, v
katerem se zgradijo temelji poznejšega zdravja. Otrok ima pravico, da to
obdobje v polni meri doživi, izkusi in izživi. Zakaj bi ga že tako zgodaj
silili, da se prilagodi svetu odraslih?
VRTEC IN NJEGOVA OKOLICA
Vrtec se nahaja v obnovljenih prostorih
nekdanje osnovne šole na koncu ene najlepših vipavskih vasi Ustje, kjer življenje še vedno
poteka v tesnem stiku z naravo. Obdajajo nas kmetije, ki jih redno obiskujemo; polja, kjer opazujemo delo kmeta v vseh letnih časih; pašniki, kjer
otroci lahko sami krmijo koze in ovčke. Naše sprehode vedno obogati zelena
barva reke Vipave.
V naši hišici skušamo pričarati prijetno,
toplo in umirjeno vzdušje. Vzgojiteljici s svojim prijaznim, vendar doslednim
in odločnim ravnanjem skrbita za stalen ritem, omogočata dovolj časa za igro in
s tem pomagata, da se otrok razvija zdravo in harmonično na vseh področjih.
Igralnico krasijo nežne marelične barve in organske, zaobljene
oblike. Skušamo posnemati dom družine z veliko otroki in njegovo domačnost.
Zato je v igralnici tudi kuhinja, kjer vzgojitelj pripravlja hrano, čaj, pomiva
posodo … V svojem delovnem kotičku šiva, plete, krasi, rezbari ... obenem pa
zavestno spremlja dogajanje otrok v igri. Vzgojiteljičino delo mora biti tako,
da se ji otroci po želji lahko kadar koli pridružijo. S tem daje zgled, uči
brez besed in daje možnost otroku, da spozna veselje do dela.
Igrače so
izključno iz naravnih materialov: volna, les, svila, bombaž, kamen, kovina ...
Otrok na ta način izkuša različne materiale in s tem ostri svoje senzorične
sposobnosti. Po navadi jih izdela, oblikuje, najde vzgojitelj sam, velikokrat
mu pri tem pomagajo starši.
OTROKOVO ŽIVLJENJE V VRTCU
Prosta
dejavnost
|
Prihod
v vrtec, prosta igra, vzgojiteljica pripravlja zajtrk, otroci prostovoljno
pomagajo.
|
Vodena
dejavnost
|
Jutranji
pozdrav, zajtrk
|
Prosta
dejavnost
|
Prosta
igra
|
Vodena
dejavnost
|
Rajanje,
pospravljanje igralnice, umetniška dejavnost
|
Prosta
dejavnost
|
Delo
in igra na vrtu, malica
|
Vodena
dejavnost
|
Lutkovna pravljica
|
Prosta
dejavnost
|
Po
kosilu počitek, popoldanska malica in prosta igra do odhoda domov
|
Rajanje
Rajanje je usmerjena dejavnost v krogu, ki
jo pripravi in vodi vzgojiteljica sama, otroci pa jo pri tem posnemajo. Vsebina
se povezuje z dogajanjem v posameznem letnem času (praznikom) ali s primerno
pravljico. Z izbranim besedilom se govor, petje in gibanje telesa povežejo v
celoto. Otrokom tako ponudimo možnost celovitega doživljanja jezika na
umetniški način. Rajanje je hkrati govorno-glasbeno-gibalna vzgoja, pri kateri
se otrok vživlja v dejavnosti ljudi, ki jih opravljamo v določenem letnem času.
Rajamo vsak dan, cel mesec, kar pripomore k intenzivnejšemu vživljanju v
vsebino ter krepi voljo.
Prstne igre
Vodi jih vzgojiteljica in jih izvaja s
celo skupino, z manjšo skupino ali samo s posameznim otrokom. Kratki ritmični
verzi, ki jih spremljajo gibi prstov, ustvarijo intimno, zaupanja polno
vzdušje, obenem pa razvijajo drobne motorične in jezikovne spretnosti.
Razvijajo občutek za ritem, rimo in diferenciacijo govora.
Umetniške dejavnosti
Umetniško dejavnost izvajamo vsak dan.
Otroci imajo na voljo primeren material in okolje, v katerem lahko ustvarjajo
po lastnih željah, predstavah in zmožnostih. Ob razvijanju spretnosti,
odkrivanju vedno novih možnosti z enakim materialom, razvijajo tudi
občutljivost za dojemanje sveta.
ponedeljek
|
slikanje z mineralnimi akvarelnimi
barvami v tehniki "mokro na mokro"
|
torek
|
oblikovanje iz čebeljega voska
|
sreda
|
peka kruha
|
četrtek
|
risanje z voščenimi bloki
|
petek
|
ustvarjanje slik iz nepredene volne
|
Bivanje na vrtu
Zunaj se igramo vsak dan, tudi če dežuje -
takrat v pelerinah in vodotesnih oblačilih.
Pravljice, zgodbe in lutkovne igrice
Tudi pravljice, zgodbe in lutkovne igrice
so izbrane tako, da ustrezajo razpoloženju letnega časa. Otrokovo pojmovanje
oz. doživljanje sveta je drugačno od odraslega, ker je zavest bolj slikovita.
Pravljice, zgodbe, lutkovne igrice s svojimi slikami posredujejo otroku podobe
in doživetja duševno-duhovnih procesov, kot so osamosvajanje, opogumljanje,
radodarnost do drugih. Vzgojiteljica pravljico pripoveduje najmanj tri tedne,
tako da lahko otroci vsebino podoživijo, se z njo povežejo ter si ob
ponavljanju krepijo voljo in sposobnost koncentracije.
PRAZNOVANJE PRAZNIKOV
Dejavnosti v vrtcu so večinoma usmerjene
pripravo praznovanj, saj je pričakovanje praznika za otroka nekaj najlepšega. V
veselem in delovnem vzdušju urejamo igralnico, mizico letnih časov, z otroki
izvajamo dejavnosti, ki krepijo občutek sprememb v naravi. Prav tako se temu
prilagodijo tudi rajanje, prstne igrice in pravljice.
Jesen
|
Zima
|
Pomlad
|
Poletje
|
Dan zahvale ob žetvi ali Mihaelovo
|
Adventni vrtiček
|
Velika noč
|
Šentjanževo in kresovanje na Janezovo
|
Sveti Martin ali Praznik svetilk
|
Sveti Miklavž
|
Binkošti
|
|
Božič
|
|||
Pustovanje
|
Rojstni dan
Poseben praznik za vsakega otroka je
rojstni dan. S pesmijo in posebno pravljico, ki orisuje njegovo življenjsko pot
- v njej nastopa junak z njegovim imenom - ga skupaj z njegovimi starši
pospremimo k praznovanju. Spečemo mu torto, vzgojitelj zanj izdela darilo, sam
pa si za tisti dan izbere prijatelja, ki sme z njim nositi praznično oblačilo.
Prehrana
Prehrana je brezmesna in vsebuje
kvalitetna živila, kot so polnovredna žita, zelenjava, sadje, mleko in mlečni
izdelki ter jajca. Otrokom so zagotovljeni štirje obroki: zajtrk, sadni
prigrizek, kosilo in popoldanska malica. V okviru možnosti zagotavljamo hrano,
ki je ekološko/biološko pridelana. Tedenski jedilnik zajtrka:
• ponedeljek: riževa kaša s sadjem
• torek: ješprenova kaša s sadjem oz.
polenta
• sreda: prosena kaša s sadjem
• četrtek: rženi kruh, ki so ga otroci
spekli v sredo oz. domača marmelada (lahko tudi s pirinim kruhom)
• petek: ovsena kaša s sadjem
Vsako jutro skuhamo čaj, ki ga je
vzgojiteljica Urška vzgojila ali nabrala in posušila sama. Sadje za sadne malice
kupujemo pri okoliških ekoloških kmetih, tudi kruh, ki ga pečejo naši starši,
je vedno polnovreden in ekološki.